woensdag 10 mei 2017

10 - Bilzen - Alden Biesen - 16 Km

Door historische landschappen rond de Landcommanderij Alden Biesen.

We vertrekken dus vanop de parking van de landcommanderij Alden Biesen. Wie er nog niet geweest is bezoekt deze voor of na deze wandeltocht want het is zeker de moeite waard. Ik kan deze al meer dan 30 jaar en ik weet nog toen ze enkel het hoofdgebouw aan het restaureren waren. Ondertussen heb ik er al een 4 of 5 tal keer geweest dus ik laat deze links liggen en vertrek meteen aan de wandeling die ons weg leid van de commanderij.

Website Alden Biesen : http://www.alden-biesen.be/



En vrijwel meteen kom je een boom met maretak tegen. Het is de eerste maar zeker niet de laatste wat ik dus niet wist is dat deze in België dus beschermd is. Velen zullen de maretak kennen van de strips Astrix en Obelisk. Andere kennen hem vast als misletoe.



Een laatste blik op de commanderij en we zijn weg door de streek er omheen.




En spreken we hier dan van een maretak veld ?


En dan kom je aan bij de Demer .....wat een grote rivier wordt lijkt nu een beekje.



De kruisbeelden die je tegen komt zijn sober en klein. Als je niet op let loop je er zelf zo voorbij.


En dan krijg je het tweede poort gebouw van de commanderij te zien. Let ook op de vervallen muur van de vroegere commanderij.





En dan gaan we terug richting parking en dat langs mooie landschappen, bomen en sobere kruisbeeldjes.





En dit prachtbeest zit te pronken in één van de tuintjes die je voorbij loopt.



Om af te ronden vind je hieronder de GPX file.

10 - Bilzen - Alden Biesen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire Posts